معرفی کتاب تفکر سیستمی دکتر قاسم مختاری

کتاب «تفکر سیستمی: مبانی، ابزار و روش» نوشته دکتر قاسم مختاری توسط انتشارات دانشگاه قم به چاپ رسید. در بخشی از این کتاب آمده است:

هنر تفكر سيستمي اين است كه از درون پيچيدگي‌ها، ساختارهاي ايجادكننده دگرگوني‌ها را ببينيم. تفكر سيستمي به معناي ناديده گرفتن پيچيدگي‌ها نيست بلكه به معناي سازمان‌ دادن به پيچيدگي، در قالب تبييني منسجم است كه علل مسائل را روشن كند و مشخص نمايد چگونه مي‌توان آنها را درمان نمود.

پيچيدگي جهان امروز، بسياري از مديران را بدان‌جا رسانده است كه وانمود كنند اطلاعات مورد نياز براي عملكرد اثربخش را در اختيار ندارند؛ اما به نظر مي‌آيد مسئله اساسي كه مديران با آن مواجه‌اند، هميشه قلّت اطلاعات نيست بلكه گاهي هم كثرت اطلاعات است. آنچه غالباً بدان نيازمنديم، روش‌هايي براي فهم اين است كه چه چيزي مهم است و چه چيزي مهم نيست؛ بر چه متغيرهايي متمركز شويم و به كدام‌ها كمتر توجه كنيم.

هدف تفكر سيستمي، بهبود درك ما از ارتباط عملكرد هر سيستم با ساختار دروني و سياستهاي عملياتي آن است تا از اين درك براي طراحي سياست‌هاي مؤثر استفاده كنيم. بايد به خاطر داشت كه همواره تبيين‌هاي ظاهراً متقاعدكننده‌اي وجود دارد كه نتايج كسب شده را به نيروهاي خارج از سيستم نسبت مي‌دهند؛ اما اين تبيين‌ها اهرمي براي تغيير فراهم نمي‌كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>